Nieuw jachtmerk debuteert met Hofstra Alu 13.50
Oppenhuizen, 15 september 2016
Nederland is een jachtbouwer rijker. Gerrit Hofstra, die al op jonge leeftijd met de jachtbouw in aanraking kwam, presenteert met de Alu 13.50 een doordacht aluminium motorjacht met een geheel eigen karakter. De Hofstra Alu 13.50 is het resultaat van een sterke passie voor en ervaring met de watersport.
Geboren vanuit passie
De drang om zelf een jacht te ontwerpen, te ontwikkelen en te bouwen werd bij Gerrit Hofstra door de jaren heen steeds sterker. De Friese ondernemer en fervent watersporter kon bij geen enkele werf vinden wat volgens hem het ultieme jacht is. Dan maar zelf bouwen, was de gedachte.
Eigen idee
Avonden lang werd er aan de keukentafel geschetst. Hofstra wist precies hoe het model eruit moest komen te zien. “Een prachtige vloeiende lijn, dat was voor mij een belangrijke doelstelling”, vertelt Hofstra. “En dan niet met een negatieve spiegel, want behalve dat dat voor mijn gevoel niet klopt, kost het ook nog eens onnodig veel ruimte.”, vervolgt hij. Nadat de eerste ideeën op papier waren gezet schakelde hij Jan Visser in om de schetsen daadwerkelijk in een jachtontwerp te vertalen.
Het resultaat is een eigentijds jacht met een verleidelijke vormgeving. De vloeiende lijnen van de knikspant romp en de ronde vormen van de grote glaspartij op de opbouw zijn kenmerkend voor de Alu 13.50. Voorop het schip pronkt met trots een houten mast, een knipoog naar Hofstra’s andere passie: hout.
Lekker buiten sturen
De buitenruimte heeft op de Alu 13.50 de prioriteit gekregen. Op een zonnige dag komt dat het beste tot zijn recht. Binnen een handomdraai is de tent weg te klappen en verschijnt een enorme open kuip. “Met mooi weer wil je immers buiten sturen.”, aldus Hofstra. In die kuip is helemaal achterin een vaste bank geplaatst. Ruimte voor een tafel en eventueel nog een aantal stoelen is er volop. Als schipper en meevaarder beschik je over twee fijne stoelen die verhoogd zijn geplaatst en je daardoor een prachtig zicht geven op het water rondom het schip. Heb je liever een dak boven je hoofd? De tent kan ook gedeeltelijk blijven staan waardoor deze dienst doet als een bimini. Wel zo prettig op een hete zomerdag.
Geborgen en gezellig
Wie vanuit de kuip afdaalt in het schip komt terecht in de kombuis met gezellige hoekbank. De keuken is van alle gemakken voorzien en kastruimte is er in overvloed. Koken is een groot plezier dankzij het grote raam boven het aanrecht. Het gevoel aan boord is gezellig en geborgen, zonder dat je je opgesloten voelt.
Helemaal voorin het schip bevindt zich een prachtige hut met een groot bed. Ook hier is op talloze plaatsen opbergruimte gecreëerd en overheerst het gevoel van gezelligheid. Deze hut voorin vormt een van de zes slaapplekken in het schip. Midscheeps bevindt zich naast de natte cel voorzien van douche en toilet ook een tweede slaaphut met een ruime twijfelaar.
Gescheiden eigenaarshut
De grote verrassing openbaart zich als je vanuit de kuip via het gangboord aan stuurboordzijde afdaalt naar de hut achterin het jacht. Een prachtige eigenaarshut met een eigen natte cel heeft er een plek gekregen. Een knappe prestatie op maar 13,5 meter. Het is een bewijs van Hofstra’s praktische denken en zijn visie om geen negatieve spiegel te laten tekenen.
Zoals de naam al doet vermoeden is de Hofstra Alu 13.50 geheel uit aluminium gebouwd. Voor de romp is 5 mm dik aluminium gebruikt het dek en de opbouw zijn 4 mm dik. In combinatie met een Volvo D6 met 370 pk moet de relatief lichte Alu 13.50 daardoor een topsnelheid van 20 knopen halen.
De Hofstra Alu 13.50 is een uniek jacht die inspeelt op de behoefte om vooral buiten te zijn. Het jacht is multifunctioneel en leent zich net zo goed voor een heerlijke dagtocht alsook voor een lange vakantie.
Specificaties Hofstra Alu 13.50
Lengte over alles : 13,50mtr
Lengte waterlijn : 12,75 mtr
Breedte op spant : 3,98 mtr
Breedte over alles : 4,25 mtr
Diepgang : 1,05 mtr
Doorvaarthoogte : 2,65 mtr
Doorvaarthoogte met tent : 3,10 mtr
Romp : 5 mm aluminium
Dek en opbouw : 4 mm aluminium
Aandrijving : Volvo D6 - 370 pk
Topsnelheid : 20 knopen
Ontwerp : J Visser (Heel)
Werf : Hofstra Oppenhuizen